Selko-e
Arkipäivän tietoturvaa

Yhteystiedot

Toiminta

Kurssit ja koulutus

Oppaat ja
ohjeet


Linkit

Keskustelu

Selko-e-projekti
Pinninkatu 51
33100 TAMPERE

selko-e@selko-e.fi
2. Ennakolta ja etukäteen

Paras, halvin ja varmin tietoturva syntyy etukäteen suunnittelemalla ja varautumalla.

Suunnittelu ja valmistelu (ohjelmat):
Valitaan käyttöön tietoturvalliset ohjelmat.
Varmistetaan niiden toiminta ja asetukset.
Huolehditaan päivityksistä (sekä ohjelmat, että tunnistekuvaukset).
Asennetaanko kaikki, vai vain käytettävät ominaisuudet.

Varmuuskopiointi:
Riittävän usein ja helposti käyttöön palautettava, mutta turvallisesti säilytetty.

Salaaminen ja salasanat:
Varsinainen ohjelmallisesti tapahtuva salaaminen on tehokasta, mutta kannattaa laskea tarkkaan hyötyjä. Joskus salaamisesta saattaa olla enemmän työtä ja kustannuksia, kuin saavutettuja etuja.
Salasanojen ja käyttäjätunnusten käyttö: Ei vain välttämätön kiusa. Kannattaa miettiä miksi salasanoja yleensä käytetään. Älä anna ihmisten kurkkia salasanojasi, edes keltaisesta näyttöön kiinnitetystä lapusta. Oma nimi ei ole paras salasana, eikä samaa salasanaa kannata käyttää joka paikassa.

Toimintatavat:
Tietoturva vaatii seurantaa, ja ennen kaikkea omien tapojen seurantaa.
Jätänkö läppiksen autoon penkille vai piiloon?
Juttelenko kovaan ääneen tietoturva-asioista?
Kun vanha kone lähtee, sen levyä ei tyhjennetä?
Paperit silppuriin tai uuniin vai roskikseen? Kuka käsittelee?

Arkaluontoiset asiat kaappiin, arvokkaita asioita, kuten rahat pannaan lukkojen taakse. Raha ja muut arvokkaat asiat voivat nykyään olla virtuaalisia. Asia tiedetään, mutta sitä ei tiedosteta. Joo joo. Ei ymmärretä että joku voi tulla katselemaan.

Kaksi suuntaisuus -Internetissä et ole koskaan yksin ja sinut huomataan!
Me katselemme - meitä katsellaan (Internet ei ole televisio)
Vertaus: Minua on tultu katselemaan, entäpä jos minä katson takaisin, tai joku muu seuraa sivusta. Myös netissä voidaan liikkumistamme seurata (vrt. matkakortti), vaikka matkan varrella. Jätämmekö oven auki? Aina kun liikumme meidät huomataan, olemassaolomme huomataan myös verkossa. Verkossa vakoilu voidaan automatisoida.
Kiinni verkossa - joku käyttää konettani?