Selko-e
Arkipäivän tietoturvaa

Yhteystiedot

Toiminta

Kurssit ja koulutus

Oppaat ja
ohjeet


Linkit

Keskustelu

Selko-e-projekti
Pinninkatu 51
33100 TAMPERE

selko-e@selko-e.fi
13. Mitä teen jos vahinko sattuu?

Mitä teen jos tietoja joutuu hukkaan?

1. Selvitä rauhallisesti mitä on tapahtunut. Ovatko tiedot tuhoutuneet vai kadonneet. Tärkeää on selvittää mitä tietoja on tuhoutunut tai kadonnut.

2. Jos kadonneissa tiedoissa on arkaluontoisia sisältöjä, selvitä mitä niille on käynyt. Jos tiedot ovat tuhoutuneita, asialle ei voi mitään, vaan ne on yritettävä palauttaa varmuuskopioista tai keräämällä uudestaan. Jos arkaluonteiset tiedot ovat kadonneita tai joutuneet vääriin käsiin. Tiedoissa tai kuvissa esiintyville ihmisille tulee tiedottaa.

3. Jos vääriin käsiin joutuneissa tiedoissa on salasanoja joita joku voi väärinkäyttää, täytyy salasanat vaihtaa heti.

4. Selvitä onko tiedoista olemassa varmuuskopiota.

5. Selvitä, pystytkö palauttamaan tiedot varmuuskopioista.

6. Jos ohjelmia on hävinnyt, selvitä pystytkö asentamaan ne uudelleen. Selvitä missä ovat asennuskoodit, tiedostot tai levyt.

7. Jos et osaa toimia tietoturvavahingon sattuessa, kysy neuvoa kaverilta tai hanki apuun maksullinen asiantuntija.

8. Selvitä, miten voit välttää seuraavan tietoturvavahingon ja tee tarvittavat toimenpiteet. Vahingosta voi myös viisastua.


Päivitetty 28.10.2014