Selko-e
Tietokoneen hankinta

Yhteystiedot

Toiminta

Kurssit ja koulutus

Oppaat ja
ohjeet


Linkit

Keskustelu

Selko-e-projekti
Pinninkatu 51
33100 TAMPERE

selko-e@selko-e.fi
7. Huolto, tuki ja takuu

Hankittaessa konetta ihmiselle, jolla on vaikeuksia oppia käyttämään uutta tekniikkaa tärkeintä on huolehtia tuen saamisesta tulevissa ongelmatilanteissa. Mikäli kone vain annetaan käyttäjälle, jolla ei ole mitään tukea ongelmatilanteiden sattuessa, lopputuloksena on hyvin nopeasti käyttämätön kone joka kerää pölyä nurkassa. Kun koneen hankintaa suunnitellaan, kannattaa käyttää aikaa tämän jälkihoidon hoitamiseen. Mikäli omassa lähipiirissä ei ole tarjolla ihmisiä, jotka pystyisivät koneen käyttöä tukemaan, on järkevää varata rahaa jo etukäteen tulevia ongelmia varten.

3 vuoden takuu on hyvä
Lahjoituskoneelle ei takuuta saa, mutta koneelle joka ostetaan kaupasta sellainen tulee vakiona. Nykypäivän tietokoneet valmistetaan halvemmalla ja vähemmistä materiaaleista kuin aiemmin. Tästä huolimatta ne ovat tehokkaampia ja tuottavat enemmän lämpöä kuin viime vuosituhannen tietokoneet. Kuumina käyvät tietokoneen osat kuluvat nopeammin ja hajoavat myöskin nopeammin. Uusi tietokone kannattaa valita myös siihen saatavan takuun mukaan. Mikäli koneeseen ei saa vuotta pidempää takuuta, edes lisämaksusta, kannattaa huomio kiinnittää muihin vaihtoehtoihin. Kannettavissa tuo uusien koneiden lämpenemisongelma on erityisen merkittävä. Alle kahden vuoden takuulla varustettua uutta kannettavaa tietokonetta ei kannata nykypäivänä ostaa, koska korjaus saattaa osoittautua uutta konetta kalliimmaksi vaihtoehdoksi.

Tietokoneen käyttötuki on välttämätön
Tietokoneet ja ohjelmat muuttuvat koko ajan. Ohjelmia pitää päivittää ja asentaa uudelleen. Internetiin liitetyn tietokoneen tietoturvasta pitää huolehtia.

Huolto ja tukitoimet on hyvä järjestää etukäteen
Tietokoneen käyttäjälle on oltava etukäteen selvää, mitä hän tekee, jos koneen toimintaan tulee häiriö. Huolto tai koneen korjaaja pitää selvittää etukäteen käyttäjälle. Siltä varalta, että kone menee rikki tai ohjelmistot sekaisin kannattaa tehdä yksinkertainen etukäteissuunnitelma.
Esimerkiksi näin:
1. Kone ei käynnisty, tarkista johdot ja virtakytkimet.
2. Kone ei käynnisty sittenkään, kerro asiasta yhteyshenkilölle/avustajalle/ohjaajalle.
3. Kone toimitetaan huoltoon, tai kutsutaan ihminen, joka osaa tehdä asialle jotakin.
tai.
1. Ohjelma ei toimi, sulje kaikki ja yritä käynnistää kone uudelleen.
2. Ohjelma ei toimi vieläkään, kerro asiasta yhteyshenkilölle/avustajalle/ohjaajalle.
3. Kone toimitetaan huoltoon, tai kutsutaan ihminen, joka osaa tehdä asialle jotakin.